Smerter i lænd, balder og baglår

maj 29, 2016

Mange af dem der kommer i klinikken har smerter i lænden der stråler ud i balder og ben. Nogle har det en gang i mellem mens andre er meget generet af det og det forhindrer dem i at fungere i hverdagen. Det går ud over fysikken, men i aller højest grad også ud over psyken, og hele familien bliver ramt.

Jeg hører også tit at de selv mener det kan være problemer med Iskias nerven. Det behøver det ikke at være.

Vi har en muskel, faktisk to, Psoas og Illiacus, der sidder på hver side af rygsøjlen på den indvendige side af lænderyggen, se billedet ovenfor. Den går ned i hofteskålen og hæfter øverst på lårbenet. De er de eneste muskler der forbinder rygsøjlen med benene. De er ansvarlig for at holde os oprejst og for at vi kan gå, bøje lænden og rotere hoften.

Hvis disse bliver for kort eller for spændt, kan det medføre ændring i kropsholdningen, der bevirker at du får svært ved at rette dig op.

Der er mange årsager til at denne muskel bliver spændt, en af grundene er at vi sidder for meget ned i løbet af dagen.

Smerter der relaterer til denne muskel kan være

Ryg/lænde smerter
Hofte/lyske smerter
knæ/ankel problemer
spændinger i nakke/skulder/kæbe
Problemer med fordøjelsen
Væskeophobninger

Behandling af denne muskel kan være massage og her vil i allerhøjeste grad triggerpunktterapi være optimal. Musklen behandles blandt andet via triggerpunkter i maven, da dette er den nemmeste måde at komme til musklen på. Det er også vigtigt at du laver øvelser der kan strække og smidiggøre musklen og jeg vil anbefale at gå til pilates da denne trænings form er med til at smidiggøre dine muskler. Vedligeholdelse/forebyggelse i form af behandlinger med massage er også at anbefale ca. 1 x om måneden.

Her neden under er nogle gode yogaøvelser til at udstrække og smidiggøre Psoas Major og Illiacus musklen.

Del med dine venner