Din krop husker…

Kroppens hukommelse

Det kan godt lyde mærkeligt men din krop husker og lagrer gamle følelser og traumer du har oplevet.

Følelser bliver gemt i musklerne. Mange spændinger og smerter der sidder omkring dine hofter kan være følelser som frygt, stress, uro og følelsesmæssige traumer der har fået sat sig. Udstrækning, f.eks massage er godt for at få løsnet op i dette området.

Hvis du har spændinger og smerter omkring nakken, skuldre og hals, kan det hænge sammen med at du måske er en person der hele tide "bider det i dig" og aldrig lader dine følelser løbe af med dig. Du er måske under press og er stresset. Dette kan give udslag som søvnløshed og at vågne med "tungt" hoved og hovedpine.

Jeg kan huske fra min barndom, jeg havde en veninde hvis mor altid havde ondt i nakken. Efter lang tid gik hun endelig til lægen og den besked hun fik var "du skal blive gal! råb og giv udtryk for din vrede! for al den indebrændthed har sat sig i din nakke"

Den gang synes jeg det var noget mærkelig noget at sige, og man behøver da heller ikke gå til ekstremer 🙂 Men det er faktisk meget vigtig at vi får sagt fra og at vi giver udtryk for hvad vi føler og hvordan vi har det.

Efter at have arbejdet med kroppen i så mange år som jeg har, kan jeg nu se at det har en sammenhæng.

Som behandler oplever man somme tider at en klient bliver meget følelsesladet, græder eller bliver vred. Dette hænger så sammen med hvilke områder der bliver behandlet og når musklerne giver slip på spændingerne, ja så kan psyken reagere. Så derfor mener jeg at man skal behandle hele kroppen, da det jo er en helhed.

Når det kommer til vejtrækning, så har den, ud over det åbenlyse, at holde os i livet, en stor virkning på vores spændinger i kroppen. Mange trækker ikke vejret optimalt, det vil sige de kun trækker vejret i den øverste del, brystet. Men den rigtig dybe vejrtrækning, den der får både maven og brystet til at hæve sig, er med til at løsne op for mange af de spændinger der sidder rundt i vores krop.

Når du bruger tid for dig selv, bare at sidde stille og trække vejret dybt, kommer du også mere i kontakt med dig selv og din krop. Du lærer at se og mærke de små signaler kroppen sender og du vil kunne tage f.eks stress i opløbet, inden det får lovtil at udvikle sig.

Du kan starte i det små. Find 5 minutter hvor du bare sidder stille med dig selv, trækker vejret stille og roligt, helt ned i maven, og mærker efter hver del af din krop hvordan den har det. Jeg ved godt det ikke er nemt, men al begyndelse er starten på noget nyt...

Dette emne er noget af det der vil blive taget op på onlinekurset der starter til august.

 

 

 

Posted on: 12. juni 2020, by :